Lunchrörelsen – ett initiativ för en hållbarare värld

Lunchrörelsen – ett initiativ för en hållbarare värld


Under våren erbjöds det gratis träning i Alvik centrum, väster om Stockholm. Initiativet kom från rese- och mediaföretaget Springtime Group som har kontor i området och själva arbetar med träning och hälsa.

– Vi vet att träning och motion i vardagen har enormt stor betydelse när det gäller människors fysiska och mentala välbefinnande. Genom att skapa tillfällen för människor att enkelt kunna träna och umgås hoppas vi kunna bidra till det, och i förlängningen till ett mer hållbart arbetsliv och samhälle, säger Patrik Yderberg.

Som VD för Springtime Group, som arrangerar tränings- och löparresor och ger ut tidningar inom träning och hälsa, är han initiativtagare till ”Lunchrörelsen” i Alvik. Under våren bjöd han och hans medarbetare, tillsammans med partners som McDonalds, in till fyra träningstillfällen med olika innehåll. Alla var välkomna, och det var helt gratis att delta. 

– Vi vill visa att det finns många olika sätt att träna på, och inte minst vill vi inspirera till rörelseglädje. Därför erbjöd vi allt från löpning och stavgång till gruppträning och dans, med förhoppningen om att alla skulle kunna hitta något som passade dem.

Lunchrörelsen drog igång den 24 april med löpning, promenad och stavgång. Löpledare var bland annat maratonlegendaren Anders Szalkai, chefredaktör på löpartidningen Runner’s World. De som inte ville springa kunde följa med på en powerwalk med eller utan stavar. 

Lunchträning med Springtimes initiativ Lunchrörelsen – löpning på Stora Mossens IP i Bromma med bland annat Anders Szalkai som ledare.
För de som inte ville springa erbjöds promenad eller powerwalk, med eller utan stavar.

Två veckor senare var det dags att ”plogga” (plocka skräp och jogga) i Alvik centrum, tillsammans med initiativtagaren till företeelsen, Erik Ahlström. Att plogga har förövrigt blivit en folkrörelse och en världsangelägenhet – allt fler människor världen över ploggar. 

– Att plogga är en klockren aktivitet för vilken individ eller vilket företag som helst som vill verka för en mer hållbar värld. Man bidrar till en renare närmiljö samtidigt som man gör gott för sin egen hälsa, menar Patrik Yderberg. 

45 minuter ploggande resulterade i den här skräphögen – och ett mycket renare Alvik centrum.
Erik Ahlström, initiativtagare till folkrörelsen Plogga tillsammans med McDonalds representant som är sponsor till Lunchrörelsen.

Den 22 maj bjöd Springtime på Soma Move-träning. Det är ett rörlighets- och styrkepass som inte kräver någon utrustning och som passar alla.

Soma Move är helkroppsträning som utmanar både styrka, kondition och rörelseomfånget – och det helt utan utrustning.

Lunchrörelsen avslutades sedan för våren med ett härligt danspass med Tobias Karlsson som instruktör, bland annat känd från Let’s Dance. 

– Då hade vi över 100 deltagare som dansade i solen i Alviks centrum – trots att vårt ljudsystem pajade! Det var en fantastisk syn, berättar Patrik Yderberg. 

Tobias Karlsson ledde över 100 glada deltagare på ett soligt danspass i Alvik centrum – helt utan musik!

Lunchrörelsen fortsätter efter sommaren, men datum och innehåll är inte spikade ännu. På sikt hoppas han att Lunchrörelsen ska sprida sig över landet. 

– Det behöver inte vara så himla krångligt att träna. Med lite fantasi kan det dessutom vara riktigt roligt, och det hoppas jag att vi har kunnat visa med Lunchrörelsen. I bästa fall kan vi inspirera andra att ta egna initiativ till gratis, gemensam träning i sina närområden, där man arbetar eller bor. Det vore fantastiskt, säger Patrik Yderberg.

 

Bli medlem gratis idag!

Springtime Sports Club är till för dig som vill komma igång eller ta nästa steg i ditt motionerande – eller söker en idrottsförening att tävla för. Som medlem får du tillgång till massor av inspirerande artiklar, exklusiva erbjudanden och en stor härlig gemenskap fylld med träning och rörelseglädje. Häng med du med!

Bli medlem


Utnyttja sommarljuset

Utnyttja sommarljuset


Sommarens ljusa morgnar och kvällar ger dig mer tid att träna. Så här utnyttjar du det.

Att ge sig ut och springa känns lättare när himlen är ljus och fåglarna sjunger. Utnyttja det genom att lägga in en morgonjogg eller ett lätt distanspass innan resten av familjen har vaknat. Du kommer att vara sjukt nöjd resten av dagen – och ha all tid i världen att umgås. 

Inte en morgonmänniska? Det är ju ljust på kvällen också. Utnyttja det genom att lägga in ett sent kvällspass – då är utomhustemperaturen ofta perfekt för löpning. Kom bara ihåg att träning nära sänggåendet kan komma att påverka din sömn negativt, bland annat genom att du får ett adrenalinpåslag och att din kroppstemperatur ökar. På kvällen går kroppstemperaturen ner i kroppen, för att förbereda sig för vila. Om du då höjer temperaturen via träning lurar du din inre klocka att det fortfarande är läge att vara vaken.

Löpardagen på GIH i Stockholm

Löpardagen på GIH i Stockholm


Välkommen på Springtimes stora löpardag i Stockholm, söndagen den 25 augusti. Under dagen kommer Anders Szalkai, Mustafa ”Musse” Mohamed, Josefine Swärm m.fl. att hålla i långpass och föreläsningar.

Dagen innehåller löpning, styrka, rörlighet och föreläsningar för dig som vill utveckla, hålla i eller komma igång med din löpning. Träningen anpassas till alla nivåer. Träningen och föreläsningarna sker både inomhus på GIH och utomhus i grönområdet runtomkring.

Ombyte och duschmöjligheter finns. Lunch ingår i priset.

> Anmäl dig här!

Simprylarna som gör dig bättre

Simprylarna som gör dig bättre


Fyra fiffiga produkter som underlättar simträningen inför Vansbrosimningen – och hjälper dig under loppet.

Satsa på tajta simkläder

För kvinnor fungerar baddräkt eller en bikini gjord för simning bäst. För män gäller badbyxor, antingen cykelbyxliknande simbyxor eller klassiska Speedos. Oavsett vilken modell du föredrar – tänk tajt när det gäller passformen. Allt annat inverkar nämligen negativt på din förmåga att förflytta dig snabbt framåt.  

En tajt baddräkt för kvinnor …
… eller ett par klassiska Speedos för män.

Se dig för

Simglasögon är att rekommendera för dig som tänker crawla. Mörka simglasögon är att föredra vid soligt väder. Många som simmar i öppet vatten, det vill säga inte i bassäng, föredrar större linser och mjukare material runt ögonen. Imfria glas är också bra att satsa på. 

Simglasögon är bra att ha om man ska crawla i öppet vatten.

Badmössa på

En badmössa gör att du syns bättre från båtar och land (välj med andra ord en färgglad variant), dels gör den att du slipper få håret i ögonen. Välj helst en variant i silikon.

En badmössa får gärna synas.

Träningsklockan hjälper dig

Allt fler träningsklockor har simträningsfunktioner som kan hjälpa dig med allt från att hålla koll på tid, antal längder, frekvens, puls och mycket mer. De flesta moderna och lite mer avancerade träningsklockor har dessutom flera förprogrammerade sportlägen att välja mellan.