Utveckla din skidåkning!

Utveckla din skidåkning!


Springtime Skicamp är en långhelg du inte vill missa i december och februari. Det är ett skicamp med fokus på att ta din längdskidåkning till nästa nivå. Lägret passar för alla, oavsett om du precis blivit biten av längdskidåkningen eller satsar på att åka något skidlopp under säsongen.

Du får under dagarna på plats möjlighet att träna med och bli coachad av ett par riktigt meriterade längdskidåkare och skidcoacher. Vår huvudcoach Mats Larsson har en karriär som landslagsåkare och har vunnit VM och OS-medaljer både som aktiv och som tränare i svenska skidlandslaget.

Programmet kommer att innehålla olika teknikpass, tid för egen distansåkning, rörlighet- och återhämtningspass samt föreläsningar och workshops.

Vi reser till Östersund t/r med direkttåg från Stockholm C. Bor gör vi i lägenheter på Arctura Lodge, som ligger precis vid skidspåren på Östersunds skidstadion.

Här finns något för såväl elit som motionärer och ungdomar. Skidstadion är ett av Sveriges största och bästa längdskidområden, med 89 kilometer spår att välja mellan under högsäsong.

Läs mer och anmäl dig: HÄR!

 

Bli medlem gratis idag!

Springtime Sports Club är till för dig som vill komma igång eller ta nästa steg i ditt motionerande – eller söker en idrottsförening att tävla för. Som medlem får du tillgång till massor av inspirerande artiklar, exklusiva erbjudanden och en stor härlig gemenskap fylld med träning och rörelseglädje. Häng med du med!

Bli medlem


Så gör du Vansbrosimningen till en succé

Så gör du Vansbrosimningen till en succé


Här är våra åtta bästa tips för dig som ska simma Vansbrosimningen.

Värm upp!

För att värma upp händerna och boosta blodcirkulationen kan du gnugga en näve sand ordentligt i handflatorna, ut på fingertopparna och händernas utsidor. 

Oreglerad trafik

Du kan simma om – och bli omsimmad – på både vänster och höger sida. Simmar du om så ha gärna lite marginal till den du ska passera så att ni inte stöter ihop.

Stretcha i vattnet

Får du kramp är det ganska lätt att trampa vatten om du simmar i våtdräkt. Då kan du stretcha muskeln som trilskas. Bästa sättet att förebygga kramp är förstås att träna ordentligt och äta och dricka innan loppet.

Drick i förväg

Blir det en extremt varm dag finns det drickalangning på stranden under Vansbrosimningen, men normalt behöver man inte dricka under ett så här kort lopp. 

Simma som du vill

Frisim (crawl) och bröstsim är de populäraste simsätten under Vansbrosimningen men du får faktiskt simma precis hur du vill. Rygg, fjäril eller hundsim – allt är tillåtet. 

Smörj dig inte

Förr var det populärt att smörja in sig med fett eller vaselin för att hålla värmen bättre, men den metoden har i princip försvunnit i och med simvåtdräkterna. Fett och vaselin kan dessutom försämra sikten i dina simglasögon.

Välj mittenspåret

Under de första två kilometerna simmar du medströms i Vanån. Då är det bra att ligga mitt i strömfåran för att utnyttja vattenflödet maximalt. 

Simma vid strandkanten

Den sista kilometern i Västerdalälven simmar du motströms. Ta då sikte på flytbryggorna vid strandkanten, där strömmen och motståndet är som svagast. Har du inte redan gjort det så ta nu också rygg på en medsimmare – du spar mycket energi om du får draghjälp här. 

Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

En lyxig löparhelg i Åre

En lyxig löparhelg i Åre


Succén från i fjol – häng med Runner´s World på en riktig lyxweekend, från fredag till söndag i september. Vi springer i Åre med omnejd, med utgångspunkt från hotellet Åre Granen.

Ledarstaben i form av RWs chefredaktör Anders Szalkai, ”löpareremiten” Markus Torgeby och artisten Petter står för innehållet. När vi inte springer så umgås vi över goda middagar eller lyssnar på intressanta föreläsningar.

Läs mer och anmäl dig: HÄR!

Ta del av förra årets reseberättelse från helgen:
”I början av oktober förra året genomförde Runner´s World en riktig lyxweekend, från fredag eftermiddag till söndag sen lunch, i trakterna kring Åre. Denna lite exklusiva resa hade runt 30 deltagare med ledarna inräknade.

Alla tog sig till hotellet Åre Granen som var utgångspunkten under hela helgen. Efter en kortare samling på tidig eftermiddag kom weekendens första pass och utmaning. Guidade av Markus Torgeby tog sig gruppen upp till toppen av Totthummeln.

Det blev en blandning av löpning och klättrande gång, men väl uppe var utsikten värt allt härligt slit uppför. Precis som under hela helgen jobbade alla deltagarna på utifrån egen förmåga och gruppen hölls samlad. De som ville kunde jobba på lite fortare och sedan vända och få extra träning. Utför blev det härligt slingrande löpning där några njöt lite längre än andra.

På kvällen stod det förutom en härlig middag en inspirerande föreläsningar med Markus Torgeby på schemat. Markus berättade historian om hur livet tog han ut till trakterna i Åre där han under 4 år levde ensam i en egenhändigt byggd kåta. Det var en gripande historia som sedan under avslutningsdagen fick ännu mer liv, genom att alla på en härlig skogsrunda fick springa förbi kåtan.

Under hela helgen var gruppen guidade av just Markus som berättade sina levande historier och delade med sig av sina tips både inom löpning och livet i stort.

Under andra dagen blev det efter en härlig frukost en kortare biltur för att sedan springa legendariska Blanktjärnsrundan i Vålådalen. En riktigt vacker runda där tjärnens vattenfärg verkligen fascinerade oss, och hela gruppen fick känna på träningsområdet där många av våra genom tiderna bästa idrottare inom konditionsprövningar som löpning, skidor och rodd förlagt sin träning.

Sen blev det en välbehövlig lunch på Granen och lite vila innan det var dags för träning igen. Nu var det Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai som höll i ett teknik och intervallpass.

Kvällen avrundades med ännu en föreläsning, och nu var det Szalkai som berättade om sin maraton karriär och därefter var det dags för vin och musikquiz med Petter innan ännu en kulinarisk måltid avrundade kvällen.

Kickstarta höstsäsongen!

Kickstarta höstsäsongen!


Kickstarta höstsäsongen med en inspirerande träningshelg på lyxiga Novi Resort i Visby på Gotland tillsammans med Runner’s World och Springtime.

Vi springer olika typer av pass ihop, anpassade så att alla ska kunna delta utifrån sina förutsättningar. Däremellan äter vi god mat, slappar vid poolen och lyssnar på inspirerande föreläsningar.

Med som ledare följer Runner’s World’s chefredaktör Anders Szalkai, tillsammans med Peppe Lindholm och Camilla Rahm.

Vi lovar att helgen kommer att bjuda på löpning och annan träning i fantastiskt sköna och varierande omgivningar. Det blir ett blandat upplägg där vi springer långt, kort, intervaller och tränar teknik men det finns också tid för en och annan löpstyrkeövning samt lite rörlighetsträning.

Läs mer och anmäl dig: HÄR!

Stora löpardagen i Stockholm

Stora löpardagen i Stockholm


Välkommen på Springtimes stora löpardag i Stockholm, söndagen den 25 augusti. Under dagen kommer Anders Szalkai, Mustafa ”Musse” Mohamed, Josefine Swärm m.fl. att hålla i långpass och föreläsningar.

Dagen innehåller löpning, styrka, rörlighet och föreläsningar för dig som vill utveckla, hålla i eller komma igång med din löpning. Träningen anpassas till alla nivåer. Träningen och föreläsningarna sker både inomhus på GIH och utomhus i grönområdet runtomkring.

Ombyte och duschmöjligheter finns. Lunch ingår i priset.

> Anmäl dig här!