En lyxig löparhelg i Åre

En lyxig löparhelg i Åre


Succén från i fjol – häng med Runner´s World på en riktig lyxweekend, från fredag till söndag i september. Vi springer i Åre med omnejd, med utgångspunkt från hotellet Åre Granen.

Ledarstaben i form av RWs chefredaktör Anders Szalkai, ”löpareremiten” Markus Torgeby och artisten Petter står för innehållet. När vi inte springer så umgås vi över goda middagar eller lyssnar på intressanta föreläsningar.

Läs mer och anmäl dig: HÄR!

Ta del av förra årets reseberättelse från helgen:
”I början av oktober förra året genomförde Runner´s World en riktig lyxweekend, från fredag eftermiddag till söndag sen lunch, i trakterna kring Åre. Denna lite exklusiva resa hade runt 30 deltagare med ledarna inräknade.

Alla tog sig till hotellet Åre Granen som var utgångspunkten under hela helgen. Efter en kortare samling på tidig eftermiddag kom weekendens första pass och utmaning. Guidade av Markus Torgeby tog sig gruppen upp till toppen av Totthummeln.

Det blev en blandning av löpning och klättrande gång, men väl uppe var utsikten värt allt härligt slit uppför. Precis som under hela helgen jobbade alla deltagarna på utifrån egen förmåga och gruppen hölls samlad. De som ville kunde jobba på lite fortare och sedan vända och få extra träning. Utför blev det härligt slingrande löpning där några njöt lite längre än andra.

På kvällen stod det förutom en härlig middag en inspirerande föreläsningar med Markus Torgeby på schemat. Markus berättade historian om hur livet tog han ut till trakterna i Åre där han under 4 år levde ensam i en egenhändigt byggd kåta. Det var en gripande historia som sedan under avslutningsdagen fick ännu mer liv, genom att alla på en härlig skogsrunda fick springa förbi kåtan.

Under hela helgen var gruppen guidade av just Markus som berättade sina levande historier och delade med sig av sina tips både inom löpning och livet i stort.

Under andra dagen blev det efter en härlig frukost en kortare biltur för att sedan springa legendariska Blanktjärnsrundan i Vålådalen. En riktigt vacker runda där tjärnens vattenfärg verkligen fascinerade oss, och hela gruppen fick känna på träningsområdet där många av våra genom tiderna bästa idrottare inom konditionsprövningar som löpning, skidor och rodd förlagt sin träning.

Sen blev det en välbehövlig lunch på Granen och lite vila innan det var dags för träning igen. Nu var det Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai som höll i ett teknik och intervallpass.

Kvällen avrundades med ännu en föreläsning, och nu var det Szalkai som berättade om sin maraton karriär och därefter var det dags för vin och musikquiz med Petter innan ännu en kulinarisk måltid avrundade kvällen.

 

Bli medlem gratis idag!

Springtime Sports Club är till för dig som vill komma igång eller ta nästa steg i ditt motionerande – eller söker en idrottsförening att tävla för. Som medlem får du tillgång till massor av inspirerande artiklar, exklusiva erbjudanden och en stor härlig gemenskap fylld med träning och rörelseglädje. Häng med du med!

Bli medlem


Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.

Prova 2 nr för endast 19 kr!

Prova 2 nr för endast 19 kr!


Nu får du chansen att testa 2 nr av Runner’s World. Du får tidningen bekvämt hem i brevlådan. Du får även tillgång till låst material på webben och hela vårt digitala arkiv där du förutom Runner’s World även kan läsa Bicycling och Vasalöparens digtitala tidningar i din läsplatta eller mobil. Inte nog med det! Du får som prenumerant 20% på löparskor och kläder hos Runner’s Store, rabatter på löp- och träningsresor med mera!

Lunchrörelsen – utefys i Alvik

Lunchrörelsen – utefys i Alvik


Lunchrörelsen drar igång höstens första pass – Utefys i Alvik – gratis träning anpassad för att alla ska kunna vara med!

Välkommen att vara med på ett glädjefyllt cirkel- och rörelseträningspass utomhus, utan redskap. Passet är anpassat så att alla kan vara med på sin egen nivå.

Tid: Onsdag 23 oktober, klockan 12.00. Passet är ca 40 minuter långt.
Plats: Alvik, samling vid Gustavslundsvägen 12, vid stora gräsmattan bredvid Melanders Fisk.
Ledare: Camilla Rahm
Pris: Gratis
För vem: Alla är välkomna!

Premiär med tåg till Berlin Marathon

Premiär med tåg till Berlin Marathon


Som ett led i Springtimes hållbarhetsarbete erbjöds Berlin Marathonlöparna att ta Snälltåget till Berlin. Den sista helgen i september steg cirka 50 löpare på nattåget, från olika stationer i Sverige. Eftermiddagen dagen därpå steg de av i Berlin. 

Vi ställde 5 frågor till 5 tågresenärer.

  1. Varför valde du att åka tåg?
  2. Vad var bäst/mindre bra med att åka tåg?
  3. Skulle du välja att åka tåg så pass långt igen?
  4. Är detta ditt första maraton?
  5. Hur laddad är du inför loppet?

Björn Sigsjö

  1. Det var det alternativ som fanns.
  2. Det är bra att åka tåg, beroende på vart strömmen kommer ifrån. Det som var mindre bra var förseningen men man får tid till att varva ned.
  3. Ja, det kommer jag att göra flera gånger.
  4. Det är mitt fjärde maraton.
  5. Jag är jätteladdad! Det ska bli jättekul och jag ser fram emot att komma i mål.

Lisa Remal

  1. Jag älskar att åka tåg, det är det bästa jag vet. Det är också miljövänligt!
  2. Det bästa är det sociala, det är som att vara på vuxenkollo. Det som var mindre bra var att det blev lite försenat. Jag hade också uppskattat en restaurangvagn på tåget. 
  3. Ja, jag har åkt transsibiriska och åker gärna tåg långt!
  4. Det är mitt åttonde maraton.
  5. Jag är lite i förnekelse än så länge men jag kommer att bli laddad imorgon!

Niklas Lundgren 

  1. Det var en slump att jag valde tåget. 
  2. Det som är bra med att åka tåg är att man kan röra mer på sig. Men att det också är bra för miljön är ett plus i kanten. Det som var mindre bra är utbudet/tillgången till mat. 
  3. Ja, det skulle jag göra om det skulle finns bättre matutbud! 
  4. Det är mitt sjätte maraton.
  5. Jag känner mig tillräckligt laddad just nu men blir det än mer när det närmar sig start! 

Katarina Ekstrand

  1. Det är ett spännande och roligt sätt att åka ner till Berlin på. Jag får möjligheten att träffa andra löpare eftersom alla är samlade.
  2. Det bästa är sällskapet man får och matsäckarna. Mindre bra var att vi blev stående i väntan på loket. Det var också brist på både el och wi-fi. 
  3. Ja, jag skulle absolut kunna tänka mig att åka igen!
  4. Det är mitt åttonde maraton.
  5. Jag är väldigt laddad!

Daniel Måledal 

  1. Det var priset och tanken på miljön eftersom jag har lite flygskam. Men det var också på grund av friheten att kunna sträcka på benen och prata och träffa andra människor.
  2. Det bästa var den sociala delen, att kunna sitta och prata med andra. Det som var mindre bra var förseningen på grund av ett avsaknat lok.
  3. Ja, jag skulle absolut kunna tänka mig att åka igen!
  4. Det är mitt femte maraton
  5. Jag kommer att peaka på söndag!
The Camp – en hälsoboost i höstmörkret

The Camp – en hälsoboost i höstmörkret


I november gör Springtime Resor tre stycken nedslag i mellansverige där de tillsammans med några av sina mest omtyckta ledare bjuder in till energifyllda träningsdagar.

Springtime kommer den 2 november till Falun, 9 november till Sundsvall och 23 november till Södertälje. Det blir en skön mix av träning i olika former – yoga, dans, fys/rörlighetspass, föreläsning, workshop och en massa inspiration. Let’s Dance-profilen Tobias Karlsson, Cecilia Gustafsson (Holistic Training) och Dietistens Val (Johanna Andersson och Caroline Wilbois) ger dig möjlighet att prova på och upptäcka glädjen i olika träningsformer och ger dig härlig inspiration i kosten.

Ledarna bidrar med sin kompetens och personlighet för att ge dig en energikick att ta med långt in i vintern.

Eventet genomförs i samarbete med Mittmedia och bokas på Läsarshoppen. Läs mer och boka här!

En lyxig löparhelg i Åre till ända

En lyxig löparhelg i Åre till ända


Runner’s World anordnade en fullspäckad löparhelg i mitten av september i Åre. En helg med en mix av träning, inspiration i den härliga miljö som Åre bjuder på.

Sabina Gobert Fant var en av 20 deltagare under årets löparhelg.

Vad fick dig att boka vår lyxweekend i Åre? 
Jag såg ”annonsen” i tidningen Runner’s World och fastnade för kombinationen att bo och äta gott efter en heldags utevistelse och löpträning i storslagen natur. 

Mötte helgen dina förväntningar? 
Verkligen! Den överträffades snarare!

Åkte du själv? 
Nej, jag åkte tillsammans med en väninna. Delvis för att fira våra under året kommande 40-årsdagar.

Hur upplevde du gruppen, sammanhållningen och gemenskapen? 
Fin! Jag har redan återupptagit kontakten med några av deltagarna för att tillsammans planera och genomföra något roligt lopp framöver.

Hur var ledarna? 
De bästa! Markus Torgebys berättelse från boken har gjort stort intryck på mig och jag känner igen mig kring hur jag ser på min egen löpning och dess betydelse för mitt välmående. Anders Szalkais kunskap och ödmjuka inställning till att våga utmana på motionärsnivå är definitivt något som jag också tar med mig från resan. 

Vad var bäst under helgen? 
Det är faktiskt väldigt svårt att välja. Alla tre löpturer och teknikpasset var lika bra! Jag gillar variationen. Samt Markus och Anders fina ”föreläsningar”. 

Hur mycket tränar du normalt under din vardag? Vad tränar du då (löpning/styrka/yoga etc).
Jag löptränar varannan dag med varierande innehåll samt tränar yoga i grupp två gånger per vecka (Iyengar och Vinyasa). Till detta tillkommer styrka då och då när lusten faller på och tid finns.

Sabina Gobert Fant